Blogs · Diners · Internet

Terminologia marketing digital

Ni sóc publicista ni agent de marketing ni res per l’estil, però un dia em vaig decidir a monetitzar el meu blog (el hosting és car…) de manera que em vaig haver de familiaritzar amb una serie de conceptes i termes que en aquell moment eren nous per mi tot i que d’algun ja n’hagués sentit a parlar.

  • Anunciant – Advertiser Aquell qui decideix promocionar un producte, un servei o una pàgina web per Internet.
  • Editor Web – Web Publisher També conegut directament com a lloc web. Aquest és el lloc on els usuaris venen i veuen les impressions dels anuncis.
  • Afiliat – Affiliate Aquell qui promociona des de la seva web, o a vegades amb campanyes de mailing, sms, etc. allò que ofereixen els anunciants amb el seu permís.
  • Marketing Afiliat – Affiliate Marketing Actua com un representant per generar accions per un altre web. L’editor web es considera habitualment com un afiliat d’un o varis anunciants. Les accions generades poden incloure qualsevol cosa, des de enviar un visitant a una web, passant per un registre o fins i tot una venta completa d’algun producte o servei.
  • Click – Click through L’acte d’un usuari que fa clic a la impressió d’un anunci.
  • Rati de clicks – Click through rate Percentatge fruit de dividir el nombre de clicks per les impressions de l’anunci.
  • Conversió – Conversion Quan un usuari executa l’acció requerida per un CPA.
  • Rati de conversió – Conversion rate Percentatge fruit de dividir les conversions pel nombre d’impressions de l’anunci.
  • Cookie Essencialment és un conjunt d’informació que una impressió o un editor web deixen a l’ordinador de l’usuari, la qual permet fer un seguiment de les accions dutes a terme per dit usuari per ajudar a fer un seguiment del procés publicitari. Per exemple, suposem que un usuari fa click en un anunci per buscar parella de l’afiliat d’una web, i després d’uns dies dubtant decideix registrar-se, lo qual era l’acció requerida pel CPA de l’anunciant. Doncs bé, gracies a la cookie que li hem deixat, l’anunciant sap quin afiliat li ha generat el registre per poder pagar-li els incentius acordats. Habitualment les cookies tenen una data de caducitat definida per l’anunciant.
  • CPA (cost per acció – cost per action) – El preu que paguen els anunciants un cop s’efectua certa acció previament definida. Depenent de l’acció, es pot convertir en el sistema de major risc per l’editor web, mentre que és el que té menor risc per l’anunciant ja que sap exactament que està pagant únicament per accions específiques que habitualment li garanteixen algún benefici (un registre, una compra, etc).
  • CPC (cost per click) – Els anunciants només paguen quan un usuari fa click en un anunci. Les campanyes CPC també ofereixen un risc força alt per als editors web ja que és possible que hagi hagut de mostrar l’anunci milions de vegades sense rebre cap pagament si els usuaris no hi fan click.
  • CPL (cost per oportunitat qualificada – cost per lead) – Són els anunciants els que acostumen a distingir entre CPL, CPS i CPA, però des del punt de vista dels editors web el funcionament dels tres és igual al CPA.
  • CPM (cost per mil – cost per thousand) – La manera més bàsica de comptabilitzar l’exposició dels anuncis a Internet. Els anunciants compren les impressions dels editors i els paguen per cada miler d’impressions. Així si, per exemple, l’anunciat vol comprar 1.000.000 d’impressions de cert anunci a 10 € CPM s’hauria de gastar 10.000 €. Aquest sistema no té pràcticament cap risc per l’editor web, però en canvi tot el risc recau en l’anunciant ja que ha de pagar igualment tan si rep visites com si no i tan si es produeix una acció com si no. Malauradament en els temps que corren és força difícils trobar alguna bona campanya CPM, ja que els que paguen (els anunciants) sempre busquen el menor risc en les seves campanyes.
  • CPS (cost per venta – cost per sale) – Veure CPA.
  • Cost d’adquirir clients – Customer acquisition cost Des del punt de vista de l’anunciant és el cost que els hi suposa adquirir un client i està format per diferents nivells, des del cost en personal, publicitat, temps, etc.
  • Impressió – Impression L’acte de mostrar un anunci a un usuari. Al mostrar una pàgina hi hauran tantes impressions com unitats de publicitat contingui, tot i que si són de diferents anunciants es comptarien cadascuna per separat.
  • Pàgina vista – Pageview La quantitat de pàgines que un usuari mira en una web.
  • Monetització – Monetization La quantitat d’ingressos generats per mitjà d’una web. O també l’art de saber trobar diferents fonts d’ingressos efectius en una web.
  • SEM (Marketing dels motors de cerca – Search Engine Marketing) – És la pràctica de comprar paraules claus d’un buscador com Google o Yahoo! Els anunciants paguen a canvi de tenir llocs preferents en els resultats de les cerques que incloguin les paraules que han comprat.
  • SEO (Optimització per als motors de cerca – Search Engine Optimization) – Aquesta és la pràctica d’optimitzar una determinada web per a certes paraules clau amb el que s’aconsegueix que, quan un usuari les utilitza en fer una cerca, els resultats de la web optimitzada apareguin abans que d’altres resultats. El SEO no té cap cost per l’editor web, no obstant hi ha molts experts que ofereixen els seus serveis per tal d’optimitzar les webs dels seus clients.
  • Intercanvi de tràfic – Traffic Exchange Pot prendre la forma de qualsevol tipus d’intercanvi de trafic a Internet incloent, per exemple, l’intercanvi de links, intercanvi de banners, intercanvi de fotografies, etc. Del que es tracta és d’enviar usuaris cap a les webs d’intercanvi a canvi de rebre usuaris d’elles més endavant. Cal anar amb compte i veure cap a on van els usuaris i d’on ens venen per tal que l’intercanvi sigui realment efectiu, evitar enviar tràfic sense retorn i fugir d’alguns tipus d’intercanvi de tràfic que actuen de forma deshonesta.


Espero que la llista us hagi estat d’utilitat per clarificar conceptes, i donat que no pertanyo al mundillo, tant si trobeu alguna incongruència com alguna mancança que us agradaria saber deixeu-me un comentari a veure que hi podem fer.

One thought on “Terminologia marketing digital

  1. Molt bon recull, m’ha aclarat alguns conceptes que no tenía gaire clar, per exemple el SEM o el SEO.

    Aviam si et paguen!

Comments are closed.